CITROËN: 100 GADU DROSMES UN INOVĀCIJU

CITROËN VĒSTURE UN MANTOJUMS

Kopš 1919. gada Citroën zīmols ir izrādījis drosmi un nemitīgu pieķeršanos cilvēkiem un viņu dzīvesveidam. Vairāk nekā 100 gadus vecais mantojums, tā laikā radītie vairāk nekā 300 modeļi, no kuriem daži ir uz visiem laikiem mainījuši autobūves nozari, un Citroën vārds ir ierakstīts katra francūža sirdī. Mēs aicinām Jūs ienirt šajā episkajā vēsturē, kuru aizsāka Andrē Citroēns (André Citroën) – vizionārais ģēnijs.

 

CITROËN LOGO VĒSTURE

Kāpēc ševroni? Andrē Citroēns 1900. gadā Polijā iegādājās ševronveida zobrata patentu, ko izmanto miltu malšanā. Viņš izveidoja uzņēmumu, kas specializējies šo zobratu ražošanā, un tas bija veiksmīgs.

Kad viņš 1919. gadā sāka ražot automašīnas, viņš par savu logotipu izvēlējās dubultu ševronu.

VISS, KAS JUMS JĀZINA, PAR CITROËN

1919 ANDRÉ CITROËN
Radošums. Tehnoloģijas. Drosme. 1919. gadā Andrē Citroēns devās piedzīvojumā ar sava eponīma zīmolu … un prezentē Citroën Type A. 
CITROËN VĀRDS DEBESĪS

Citroën prezentē jau otro modeli savā klāstā – B2. Vairāk drosmes un radošuma.

Pirmo reizi, atzīmējot 7. Parīzes auto izstādes atklāšanu, lidmašīna debesīs atveido zīmola nosaukumu. Tā ir Parīze. Tas ir Citroën!

Parīzes auto izstādē pirmreizējai apskatei tiek piedāvāts Citroën 5HP.

 
CROISIÈRE SAHĀRĀ UN ĀFRIKĀ

Lai pievērstu uzmanību 1922. gadā izveidoto bezceļu automašīnu īpašībām, Andrē Citroēns nolemj tās pārbaudīt Sahāras tuksnesī.

1924. gada laikā Citroën rūpnīcās saražotas 50 000 automašīnu, un Citroën piedāvā B10 – pirmo automašīnu ar pilnīgu tērauda virsbūvi.

Citroën organizē "Croisière Noire" ekspedīciju, kas šķērso Āfrikas kontinentu no ziemeļiem uz dienvidiem.

 
EIFEĻA TORNIS IZGAISMO CITROËN UZRAKSTU
No 1925. līdz 1934. gadam Citroën Eifeļa torni izmanto kā iespaidīgu reklāmu, izvietojot izgaismotus zīmola burtus 30 m augstumā, izmantojot 250 000 spuldzes un 600 km vadu. Čārlzs Lindbergs (Charles Lindbergh) vadījās pēc šī objekta pirms piezemēšanās pēc Atlantijas okeāna pārlidojuma. 
1926-1930 CITROËN B14, B15 JEB C4 UN C6 PARĪZES AUTO IZSTĀDĒ

Citroën iepazīstina ar B14 – masu tirgus automašīnu ar luksusa funkcijām un B15 – pirmo Francijas komerctransporta modeli ar slēgtu kabīni.

1929. gadā tika prezentēta pirmā franču ātrgaitas kravas automašīna – C6 1, bet turpat 1930. gadā tiek sākta C4F – C4 komerciālā versijas ražošana.

 
"CROISIÈRE JAUNE" ĀZIJĀ
Piecus gadus pēc "Croisière Noire" ekspedīcijas Citroën organizē "Croisière Jaune". Neatzīstot ierobežojumus, zīmola mērķis ir šķērsot Āziju, sākot no Beirūtas līdz Pekinai. 
CITROËN ROSALIE UN TYPE 7A

C4G un C6G tiek aprīkoti ar "peldošo" dzinēju.

Citroën sāk ražot Rosalie. Parīzes auto izstādē tiek prezentēti 8CV, 10CV un 15CV modeļi.

1934. gada motīvi: inovācijas, drošība, komforts, efektivitāte.

Citroën prezentē Type 7A.

 
CITROËN SASKARAS AR FINANŠU PROBLĒMĀM

Traction Avant prezentācija neatrisina nopietnās finansiālās grūtības, ar kurām saskaras uzņēmums. Valdība lūdz Michelin, kā galveno kreditoru, iegādāties uzņēmumu, lai novērstu zīmola sabrukšanu.

Andrē Citroēns mirst 1935. gada 3. jūlijā. Par izpilddirektoru kļūst Pjērs Bulanžers (Pierre Boulanger).

 
CITROËN TRACTION AVANT 15 CV UN JAUNA DEGVIELA

Citroën Parīzes auto izstādē prezentē 11 MI dīzeļdzinēju.

Traction Avant saimei pievienojas Traction Avant 15-Six.

1939. gadā Citroën prezentē komerctransporta modeli TUB (Transport Utilitaire série B).

Komerctransporta modeļi Type 23 un Type 45 pieejami ar benzīna dzinēju.

 
1945-1947 CITROËN JAVEL RŪPNĪCAS PĀRBŪVE

2. Pasaules kara laikā tiek sabombardēta Citroën rūpnīca "Quai de Javel". 1945. gadā Javel rūpnīca tiek pārbūvēta.

Parīzes auto izstādē oktobrī Citroën prezentē trīs modeļus: 11 B, kas pazīstams kā 11 Normale, 11 BL vai 11 Légère un 15-SixG.

1947. gadā notiek pirmā Type H prezentācija.

 
1948-1953 CITROËN 2CV PREZENTĀCIJA

2CV sabiedrībai tiek atklāts Parīzes auto izstādē. Līdz 1990. gada 27. jūlijam tika uzbūvēti vairāk nekā 5 miljoni vienību 2CV (visi varianti).

Type HZ tiek prezentēts 1949. gadā, bet 1950. gadā – 2CV furgons. Type 55 komerctransports 1953. gadā aizstāj Type 45.

 
1955-1958 CITROËN ID 19 MONTEKARLO

1955. gadā noris tehniskā un estētiskā revolūcija. Citroën prezentē DS automašīnu, kas radīta iedvesmojoties no zinātniskās fantastikas.

Citroën laiž klajā savu pirmo pilnpiedziņu – 46 CDU.

ID 19 pievienojas 1957. gadā un uzreiz uzvar Montekarlo rallijā. Tā rezultātā Citroën nolemj ņemt dalību arī citās šosejas sacīkstēs.

 
1960-1969 CITROËN AMI 6, DYANE, AMI 8

1960. gadā Bretaņā tiek atklāta rūpnīca "Rennes La Janais".

1961. gadā Eiropā tika prezentēts Ami 6, bet jau 1964. gadā – Ami 6 universāla tipa versija.

Starp 2CV un Ami 6, Citroën klāstam 1968. gadā pievienojās Dyane. Citroën Mehari prezentēts 1968. gadā un Ami 8 – 1969. gadā.

 
970-1974 CITROËN SM, GS UN CX

Citroën M35 tiek ražots ierobežotā daudzumā – sērijā izlaižot vien 267 eksemplāru.

Citroën SM, kas ir kopā ar Maserati radīts šedevrs, tika izlaists 1970. gadā.

Parīzes auto izstādē prezentētais Citroën GS ir 1971. gada "Gada auto" un pēc tam 1974. gadā šo titulu pārņēma Citroën CX.

 
1976-1979 CITROËN LN, LNA UN VISA

1976. gadā Citroën prezentē CX universāli un Parīzes auto izstādē – LN.

1978. gadā tiek radīts CX Prestige un Acadiane – jauns un kompakts komerctransports (furgons), kā pamatā ir Dyane.

1978. gadā Parīzes auto izstādē prezentēti 2 jauni modeļi: LNA un Visa.

1979. gadā Citroën laiž klajā leģendāro Méhari 4x4.

 
1980-1987 CITROËN BX UN CITROËN AX

1980. gadā tiek prezentēts 2CV Charleston, bet 1981. gadā – Visa II. Citroën laiž klajā jaunu komerctransporta modeli – C25.

1982. gadā Citroën iepazīstina ar BX, bet 1984. gadā ar 2 kompaktām vieglajām automašīnām: C15 E un C15 D.

1986. gadā Parīzes auto izstādē Citroën prezentē AX, bet 1987. gadā – AX Sport un AX GT.

 
1989-1994 CITROËN XM UN PARĪZES – DAKĀRAS RALLIJS

1990. gadā Citroën XM iegūst gada auto titulu un vēl 14 starptautiskas balvas. Tiek radīti elektriskie C15 un C25. Āri Vatanena (Ari Vatanen) vadītais Citroën ZX Rallye uzvar 13. Parīze – Dakāra rallijreidā.

1991. gadā Ženēvas auto izstādē sabiedrībai tiek prezentēts Citroën ZX, bet 1993. gadā sākas Xantia ražošana.

1994.gadā Ženēvas auto izstādē tiek prezentēti Citroën Jumper un Citroën Evasion.

 
1995-1998 CITROËN SAXO, BERLINGO, XSARA

1995. gadā Citroën piedāvā kompakto furgonu Jumpy.

1996. gadā debitē AX Electric un jaunais Citroën Saxo.

Savu uzvaras gājienu sāk Citroën Berlingo un Berlingo Multispace, bet 1997. gadā modeļu klāstam pievienojas Citroën Xsara.

Parīzes auto izstāde svin simtgadi, kuras laikā Citroën atklāj Xsara Picasso.

 
2000-2004 CITROËN IR PASAULES RALLIJA ČEMPIONS

2000. gadā tiek prezentēti Citroën C3 Pluriel un C5, bet 2002. gadā – C8.

2004. gadā Citroën uzvar Pasaules rallija čempionātā (WRC), pateicoties Sebastjēnam Lēbam un Danielam Elenai.

Parīzes auto izstādē Citroën 2004. gadā prezentē: C4 hečbeku un kupeju, jauno C5 un C5 universālu un C3 ar Stop&Start funkciju.

 
2005-2008 CITROËN C1, C6, GRAND C4 PICASSO, C-CROSSER

2005. gadā Ženēvas auto izstādē tiek prezentēti jaunie Citroën C1 un Citroën C6.

Citroën sāk ražot Grand C4 Picasso 2006. gadā, bet 2007. gadā prezentē savu pirmo apvidus auto C-Crosser.

2008. gadā Citroën iepazīstina ar jauno Citroën C5 un nāk klajā ar C3 Picasso un Nemo Combi.

 
2009 JAUNA CITROËN IDENTITĀTE

2009. gada 5. februārī, zīmola dibinātāja dzimšanas dienā, Citroën atjauno sevi.

2009. gada Frankfurtes auto izstādē savu pirmizrādi piedzīvo atjaunotais Citroën C3. Nedaudz vēlāk, 2010. gadā Briselē tiek prezentēts Citroën C-Zéro, bet Parīzē – jaunais C4.

Citroën paplašina savu modeļu klāstu ar C4 Aircross, kam seko C4 sedans un C-Elysée – trīs sedani starptautiskajam tirgum.

 
100 CITROËN SIMTGADE
Citroën 100 gadu jubilejā “Le Rassemblement du Siècle” no 19. līdz 21. jūlijam pārņēma leģendāro La Ferté-Vidame. Šajā vēsturiskajā vietā 1948. gadā tika radīts 2CV. Šo pasākumu 3 dienu laikā apmeklēja vairāk nekā 60 000 cilvēku, no tiem 10 000 kolekcionāru, kas kopā bija reģistrējuši 4 200 Citroën automašīnu. 

ZĪMOLA INTERAKTĪVAIS MUZEJS

Vai esat gatavs ceļojumam laikā?

Ar Citroën Origins piedāvāto iespēju, atklājiet vairāk nekā 50 ikonisko modeļu ārpusi un salonu ar 360° skatu. Tie visi padarīja Citroën par leģendu. Sākot ar vintage automašīnām, piemēram, Citroën Type A, un beidzot ar tām, kas ir zīmola spēks šodien, piemēram, sacīkšu automašīnas un konceptauto.

Apskatiet visas leģendārās automašīnas, kas veido Citroën vēsturi un atklāj tā nākotni!

 

PASAULES LIELĀKĀ CITROËN KOLEKCIJA

No 1919. gada līdz mūsdienām Citroën ir izveidojis nepārspējamu automašīnu mantojumu. Citroën Conservatoire centrs ir īsta visa zīmola mantojuma krātuve. Tajā atrodas pasaulē lielākā Citroën automašīnu kolekcija, un izstādīti ir vairāk nekā 400 eksemplāru, kur lielākā daļa no tiem ir ideālā stāvoklī.