CITROËN APŅEMŠANĀS ILGTSPĒJĪGAI ATTĪSTĪBAI
Domājot par vides problēmām, no automašīnu izstrādes līdz pārstrādei
Katrā automašīnas dzīves cikla posmā Citroën komandas ir cītīgi strādājušas, lai samazinātu automašīnu ietekmi uz vidi līdz minimumam, uzraugot patēriņu, CO2 emisijas un piesārņotājus, apdomīgi izmantojot dabas resursus, uzlabojot otrreizējo pārstrādi un daudz ko citu.
Citroën ir apņēmies:
- domāt par vides jautājumiem jau savu produktu un pakalpojumu izstrādes stadijā;
- īstenot aprites ekonomikas principu, tostarp materiālu pārstrādi un atkārotu izmantošanu.
DIZAINS
RAŽOŠANA
PĒCPĀRDOŠANA
PĀRSTRĀDE
Citroën mērķis ir pilnībā pārstrādāt savas nolietotās automašīnas. Tāpēc ir ieviests automašīnu dzīves cikla analīzes process. Tas sastāv no visas automašīnu ietekmes uz vidi mērīšanas, sākot no izstrādes līdz pārstrādei. Tas ļauj novērtēt un labāk izvēlēties materiālus nākotnes automašīnām.
VIDEI DRAUDZĪGA NOLIETOTU AUTOMAŠĪNU PĀRVALDĪBA 7 soļi automašīnas pārstrādē
Citroën tīklā jau gandrīz 20 gadus ir izveidota struktūra, kas nodrošina nolietotu automašīnu (ELV – end-of-life vehicle) savākšanu un pārstrādi. Automašīnas pārstrādes procesā ir 7 posmi.
1. SOLIS – ATPAKAĻPIEŅEMŠANA
Pēdējais nolietotās automašīnas īpašnieks nogādā to apstiprinātā pārstrādes centrā. Apstiprinātais pārstrādes centrs pārbauda automašīnu un izsniedz automašīnas iznīcināšanas sertifikātu (CoD – Certificate of Destruction).
2. SOLIS – PIRMAPSTRĀDE UN ATTĪRĪŠANA
Akumulators un riepas tiek noņemtas, bet gaisa spilveni – deaktivizēti. Pēc tam mūsu partneris no automašīnas izņem atlikušo degvielu un citus šķidrumus: motoreļļu, transmisijas eļļu, bremžu šķidrumu un gaisa kondicionēšanas dzesēšanas šķidrumu. Šie piesārņojošie atkritumi pēc tam 100% tiks atjaunoti viņu specializētajā apstrādes sektorā.
3. SOLIS – IZJAUKŠANA ATKĀRTOTAI LIETOŠANAI
Nākamais solis ir mehānisko vai virsbūves daļu, elektrisko vai elektronisko komponentu demontāža, lai tās atkārtoti izmantotu kā lietotas daļas vai atjaunotu. Ja tas ir ekonomiski izdevīgi, otrreizējai pārstrādei tiek savākti arī tādi materiāli kā plastmasa vai stikls.
4. SOLIS – UZGLABĀŠANA
Videi bīstamie materiāli tiek reģenerēti un nosūtīti uzņēmumiem, kas specializējas atkritumu pārstrādē vai iznīcināšanā.
5. SOLIS – SASMALCINĀŠANA
Attīrītās detaļas tiek nosūtītas uz drupinātāju, kur tās tiek sasmalcinātas dažus centimetrus lielos gabalos. Pēc tam šie gabali tiek nosūtīti sākotnējā magnētiskās šķirošanas procesā, lai atgūtu visus melnos metālus (tēraudu).
6. SOLIS – PĒC SASMALCINĀŠANAS
Atlikušais drupinātais materiāls tiek šķirots automatizētos procesos, izmantojot fizikālās īpašības (magnēti, virpuļstrāvas, flotācija), lai atdalītu dažāda veida materiāla fragmentus.
7. SOLIS – PĀRSTRĀDE, ATGŪŠANA UN NOGLABĀŠANA
Pēc šķirošanas šie materiālu fragmenti tiek otrreizēji pārstrādāti (metāli tiek nosūtīti uz tērauda rūpnīcām/metāla rūpnīcām, bet noteiktas plastmasas atpakaļ plastmasas rūpniecībā) vai pārvērsti enerģijā (cementa rūpnīcas, centralizētie siltumapgādes centri, spēkstacijas utt.). Šis rūpnieciskais process ļauj atkārtoti izmantot, pārstrādāt un atgūt vairāk nekā 95% automašīnas svara, kas ievērojami samazina gala atkritumu daudzumu, kas pēc tam tiek nosūtīts uz specializētiem poligoniem.
JŪSU CITROËN PĀRSTRĀDE Nolietotu automašīnu atpakaļpieņemšanas shēma
Cieņa pret vidi vienmēr ir bijusi Citroën rūpju centrā. Mūsdienās nolietotu automašīnu pārstrāde ir kļuvusi par juridisku pienākumu.
Tādējādi visas Citroën automašīnas pēc to dzīves beigām ir bez maksas jāatgriež no pēdējā īpašnieka, ja tie atbilst noteiktiem nosacījumiem (norādīti zemāk).
Lai nodrošinātu, ka Jūsu automašīna tiek pārstrādāta pēc iespējas videi draudzīgākā veidā, esam uzdevuši neatkarīgu ekspertu komandai pārbaudīt, vai automašīnu atgriešana tiek veikta pareizi un saskaņā ar spēkā esošajiem tiesību aktiem. Viņi arī apliecina, ka mūsu partneri izpilda visas juridiskās saistības attiecībā uz pārstrādi. Tādējādi katrā viņu iestādē visiem procesiem un dokumentiem, kas saistīti ar iebraukšanas un izbraukšanas plūsmām, ir jāatbilst Citroën prasībām.
Lai nodrošinātu, ka visi Citroën produkti atbilst otrreizējās pārstrādes prasībām, pētniecības un attīstības komandas ievēro pārstrādājamības un atkārtotas izmantošanas procedūras.
Tos izmanto arī piegādātāji, un tie palīdz arī analizēt automašīnu daļas un sastāvdaļas, ņemot vērā to pārstrādājamību un atkārtotas izmantošanas iespējas.
Ilgtspējīga dizaina nosacījumi ir:
- ilgtspējīgu materiālu izvēle;
- attīrīšana kā dizaina faktors;
- dekonstrukcija kā dizaina faktors.
Jūsu Citroën automašīnas bezmaksas atpakaļpieņemšana pēc tās kalpošanas laika ir iespējama, ja:
- automašīnā ir ne vairāk kā 9 sēdvietas, vai tas ir komerctransports, kas sver mazāk par 3,5 t;
- automašīna reģistrēta Latvijā;
- automašīnai joprojām ir visas tās būtiskās detaļas;
- automašīnā nav citu atkritumu;
- automašīnas oriģinālie dokumenti tiek atgriezti vienlaikus ar automašīnu.
Attīstība
- Dzīves cikla novērtējums
- Ilgtspējīgu materiālu izvēle
Ražošana
- Pārstrādātu materiālu izmantošana
Izmantošana
- Atkritumu apsaimniekošana un iznīcināšana, ko veic pilnvaroti servisa centri
- Rezerves daļu atkārtota izmantošana un atjaunošana
Atpakaļpieņemšana
- Automašīnu atpakaļpieņemšana
- Attīrīšana un pirmapstrāde
- Atbilstība ES direktīvai
Ja jums pieder automašīna, kurai beidzas tās kalpošanas laiks, nogādājiet to kādā no mūsu apstiprinātajiem pārstrādes centriem.
Papildus iznīcināšanas apliecībai, Jums tiks izsniegti visi dokumenti, kas nepieciešami Jūsu automašīnas noņemšanai no uzskaites. Jūs varēsiet doties prom, zinot, ka automašīna tiks iznīcināta videi draudzīgā veidā.